קוראים

5.1.2010

לו היית שר/ת החינוך ליום אחד...לקבוצת תואר שני

לקראת סיום הקורס (ינואר 2010) התבקשו הסטודנטים לענות על השאלה הבאה:
לו היית שר/ת החינוך ליום אחד מה היית מחליט/מבצע לשילוב התקשוב במערכת החינוך בישראל?
הסטודנטים התבקשו להציג את תכניתם כתגובה לפוסט זה

24 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בס"ד

אביגיל ודגנית

לו היינו שרות חינוך ליום אחד: 1. היינו מקיימות סדנאות והשתלמויות למורים, בכל מקצועות הלימוד, להגברת הביטחון והמוטיבציה לשימוש במולטימדיה בתהליך הלמידה. אין לנו ספק שאחרי השתלמויות וסדנאות אלו יבינו המורים שהפדגוגיה חייבת להשתנות הן בתהליך הלימודי והן בדרך בדיקת ההישגים.
2.היינו דואגות שיהיו מנהל תקשוב בכל בית ספר שיתן מענה הולם למורים ושיעודד תהליכי למידה באמצעות המולטימדיה.
3. היינו דואגות לצייד את בתי הספר בכמות מחשבים מתאימה ע"מ לקדם תהליכי למידה.

avigail אמר/ה...

אביגיל ודגנית (התגובה הקודמת לא יצאה בשלמותה...)
לו היינו שר החינוך ליום אחד היינו מציעות שינויים מבניים ושינויים תרבותיים במערכת החינוך שכוללת את תוכניות הלימודים, תהליכי ההוראה והלמידה.
1. נדאג לקיומן של סדנאות, השתלמויות והכשרות למורים ולמנהלים, להגברת הביטחון והמוטיבציה לשימוש בטכנולוגיה בתהליך הלמידה, במטרה שיאמצו את התקשוב . אין לנו ספק שאחרי השתלמויות וסדנאות אלו יבינו המורים שהטמעת התקשוב חייבת להיות מאומצת במערכת החינוך.
2. נדאג שיהיו מנהלי תקשוב בכל בית ספר,מנהלי אתר וכו' שייתנו מענה הולם למורים ושיעודדו תהליכי למידה באמצעות הטכנולוגיה.
3. נגרום למנהלים ולמורים לשנות את התפיסה המסורתית שלהם לתפיסה חדשנית יותר ע"י התובנה שתהליך זה בנוי על הגישה הקונסטרוקטיביסטית של הבניית הידע , של תהליכי חשיבה עמוקים ושל יחסי הגומלין של המורה והתלמידים.
4. נדאג לצייד את בית הספר בכלים הטכנולוגיים: מחשבים, ציוד נלווה, תשתית טכנולוגית.
5. נדאג שהמושג: "תרבות אוריינית" תהווה מודל ללמידה, תהווה חלק מאורח החיים של התרבות המתוקשבת בבית הספר.
6. נשקיע בפיתוח של מאגרי מידע וסביבות למידה חינוכיים.

ariel אמר/ה...

אריאלה, ורד ועפרה:
לו היינו שרות החינוך ליום אחד היינו נערכות מיד לשני צירים מקבילים ומובילים - ציר טכני וציר פדגוגי:
בטכני -
1. מציידים כיתות ככיתות מקוונות- כל כיתה מקרן ומחשב.
2. מחשב נישא לכל מורה.
3. מחשבים נישאים לכל התלמידים לאיתור וחיפוש חומרים באינטרנט בנושאי השיעור, התקשרות ולמידה בכלל.
בציר הפדגוגי -
1. האצלת סמכויות בנושא התקשוב כגון: מנהל תקשוב, מנהל אתר בית ספר, צוות תקשוב מוביל.
2. מתן הדרכה צמודה לכל בית ספר להפנמת השימוש בשיעורים מתוקשבים.
3. פיתוח / טיפוח אתרים עירוניים משותפים בהם מאגר משימות שיתופי במקצועות היסוד תוך ביקורת קפדנית של רכזי מקצוע או מנהלי התקשוב המסננים את החומרים.
4. הקמת צוות חשיבה מוביל לשילוב התקשוב במערך הלמידה ובתוכניות הלימודים כחלק בלתי נפרד.
5.שימוש בטכנולוגיה כדרך התקשרות ראשית לכלל הצרכים בבית הספר מורים ותלמידים.
אבל...לו היינו....
שבוע נפלא!

גורבאן עבד אמר/ה...

גורבאן עבד,
ד"ר גילה שלום רב,
לו הייתי שר החינוך ליום אחד הייתי מחליט לקראת ביצוע מס' דברים באופן הבא:
- מורה:
1. על כל מורה במערכת החינוך לעבור השתלמויות התחום הדעת אותו הוא מלמד על מנת להצליח להעביר את החומר בצורה ממוחשבת.
2. כל מורה יכין תוכנית עבודה שנתית שתכלול חלקים בכיתת האם וחלקים בחדר המחשב.
3. קצאת מחשב לכל מורה. (תוכנית שהוכרז עליה בעבר רק נשאר למנף אותה)
4. מורה שמוביל מהלך משמעותי בענף המחשבים זוכה להוכרה מהמשרד.
- תמיד:
1. על המשד הראשות וההורים + גורמים מסייעים לדאוג שיהיה מחשב לכל תלמיד ושיהיה לו חיבור לאינטרנט.
2. כל תלמיד יצטרך לעבור מבחני מיון באוריינטציה תקשובית ע"פ סטנדרטים תואמי גיל, מינוף תלמידים חזקים והפיכתם לחלק מהוראת הנושאים.
3. כל תלמיד ידאג יחד עם הוריו לשלם סכום סמלי עבור תחזוקת חדרי המחבים במטרה להגביר את השייכות שלהם לחדר.

- הנהלה:
1. על הנהלת ב"ס לחרוט על דגלה (חזון) מינוף ענף המחשבים והקצאת שעות למידה פעילים ,מבוקרים ומוערכים תוך מתן הזדמנות לכלל המורים במערכת להיות בתוך תוכנית השעות המשולבות בחדרי המחשבים.
2. לדאוג להשלמויות מוסדיות וישוביות בתחום המחשבים.
3. הקצת חל מהתקציב השתף לאחזקת חדרי המחשבים.
בניית תוכניות ייחודיות למינוף התחום כמו (הורה ותלמיד לומדים יחד על המחשב אחר"צ) ועוד.
- מוסד:
1. הקצאת תקציב ייחודי לאחזקת חדרי המחשבים, ומינוף הנושא מחשב לכל ילד.
2.חיזוקים חיוביים למסדות אשר עושים תוכניות ייחודיות בענף.
3. גיוס מורים בעלי התמחות בתוכנה ובחומרה להוביל את התהליך + מה טוב אם יהיו בעלי תואר שני ומעלה.

שונות:
כשר החינוך הייתי מכריך מדי שנה על מינוף תחום ידע מסויים כמתוקשב. דבר שיכול להפנות את המאמצים לבדיקה מעמיקה לאופן הוראה הנושאים באמצעות המחשב.
שקיפות בין המוסות ועידוד ביקורי מורים מבתי ספר שונים לראות עשייה של מוסד מויים בו התחום משגשג.
ישנן עוד הרבה החלטות בעניין התקשוב אך בזה אסתפק.

נעמי פורת אמר/ה...

לו הייתי שרת החינוך הייתי מנסה לנתב את מערך החינוך קודם כל לחשיבה מתוקשבת, וזאת במס' דרכים תוך התייחסות למס' גורמים וכיווני עבודה:

1. מבחינה פדגוגית – א. רכזי המקצועות השונים במשרד החינוך והמדריכים בשטח, יחויבו לעבוד בינם לבין עצמם ובינם לבין המורים בבתי הספר באופן מתוקשב – תקשורת, בניית תוכניות עבודה, ארגון תכנים וחומרי לימוד לא רק דרך חוברות וספרים אלא תוך שילוב המולטימדיה והתקשוב. ב. בכל תחום לימוד (בכל דיסציפלינה) יהיה "מנהל תקשוב על" מטעם משרד החינוך, שמצד אחד מכיר את תחום ההוראה (תנ"ך, היסטוריה, גיאוגרפיה וכו') ומצד שני מנוסה ומכיר את הסטנדרטים במידענות, מכיר את התרבות המתוקשבת ויוכל למנף את המקצוע מבחינת התרבות המתוקשבת ויוודא שאכן ישולבו במקצוע דרכי הוראה מתוקשבים. ג. מקצועות "חוץ ליבתיים" (אסטרונומיה, שפות זרות, תחומי אנרגיה, תגבור למחוננים ולמצויינות, פיזיקה גרעינית, ביוכימיה, ננוטכנולוגיה ) שאין הצדקה מבחינת מס' המשתתפים לפתוח כתה בביה"ס, ילָמדו ברמת ארצית דרך שיעורים סינכרוניים וא- סינכרונים. תלמידים מכתה ז' ואילך ילמדו 3 ימים בביה"ס (למידה פרונטאלית ומתוקשבת) וביומיים הנותרים ילמדו מהבית 2-3 מהמקצועות הנ"ל, לפי בחירתם ונטיית ליבם. קבוצת הלימוד תהיה מורכבת מתלמידים מכל הארץ, ומכאן, גם המורים יהיו מומחים בתחומם שמנקודת מגוריהם יוכלו לתת מענה לתלמידים מכל הארץ, וליצור קבוצות תלמידים מומחיות לתחומים השונים. ובנוסף, ביומיים אלה יקבלו התלמידים נושא אחד למחקר, אותו יהיה עליהם להכין מהבית תוך קבלת הדרכה מתוקשבת (פורומים/ קבוצות דיון / מפגשים א-סינכרונים עם המורה וכו').
2. מבחינת תשתיות – א. בכל בי"ס יועסק טכנאי מחשבים צמוד, במשרה מלאה - במקביל לאב הבית הקיים כיום. תפקידו יהיה לדאוג לתפקוד תקין של כל מערכת המחשבים והציוד הנילווה כל הזמן! ב. ציוד היקפי הנדרש מבית ספר מתוקשב: בכיתות - מחשבים נישאים, לוחות חכמים, ברקו, במרחבים הפתוחים - עמדות מחשב פתוחות לשימוש התלמידים והמורים.
3. מבחינת תקנים - בכל בי"ס יהיה תקן למנהל תקשוב שתפקידו יהיה לנווט את התרבות האוריינית המתוקשבת. הוא לא יהיה מורה מן המניין ולא יעבוד ישירות מול התלמידים במקצועות השונים - לשם כך ישנם המחנכים והמורים המקצועיים...

אם רק חלק מהרעיונות יוכלו להתממש אשרי וטוב לי :)
בברכה
נעמי

ורד ויטקובסקי אמר/ה...

ורד ו. ורנית ד.:
לו היינו שרת חינוך ליום אחד, היינו פועלות בשלושה מישורים-טכני,פדגוגי ובמישור החברתי.
(נשתדל להיות ריאליות!)
במישור הטכני:
-מחשב נייד לכל מורה(איזה הטבות כבר יש לנו...)
-מספר כיתות חכמות שבהן מקרן+מחשב למורה ולכל תלמיד
-טכנאי מחשב קבועים בכל ביה"ס
-הקטנת מספר התלמידים בכל כיתה(מ40 ל-20)
במישור הפדגוגי:
- נחייב מורים ומנהלים לקחת חלק בהשתלמויות המכשירות לשימוש נכון ומושכל בטכנולוגיה הקיימת.במטרה להוביל לשינוי,יש להביא את כל הצוות החינוכי להיכרות בנושא,עדיין יש מורים בשטח שמפחדים ונרתעים משינוי.
-לאכלס תפקידים מרכזיים- מנהלי תקשוב ומנהלי אתר בית הספר שיהוו הצוות המוביל את הנושא אך לא יהיו היחידים שעוסקים בכך!
-נבנה צוות חינוכי מרכזי המוביל את מערכת החנוך, שיעבוד ךפי התכנים הפדגוגיים ותוכנית לימודים מתאימה ועל פיתוח אתרים חינוכיים,מאגרי מידע רלוונטיים וסביבות למידה בכל מקצוע לכל שכבת גיל.
במישור החברתי:
-לחייב הורים לילדים במע' החנוך לפעילות קהילתית, התנדבותית, שאחת מהן יכולה להיות עזרה בבניית אתרים לצורכי למידה,אתרים של בתי ספר או של כיתה ,לתמיכה בשעות שלאחר פעילות בית הספר.
-לעודד הורים ובוגרי בית הספר לקחת חלק פעיל באתרי בתי הספר לשתוף פעולה והעשרה בכל תחום מתחומי הלימוד.

לו רק ניתן....

ורד ורנית.

סיגל בן אברהם אמר/ה...

"לו הייתי שרת החינוך..."

כן,כן....
זהו חלום במציאות משתנה .כמעט בכל יום,ממשלה מתחלפת ושרי חינוך גם הם אך ליבם אינו נתון לגורם האנושי המשמעותי ביותר בעיניי.
אם כן,כשרת החינוך בראש ובראשונה הייתי מחליטה על התגייסות לאומית של כל המורים להשתלמויות מעמיקות ,רלוונטיות ומקצועיות בתחום התקשוב והטכנולוגיה העדכנית ביותר.
מעמידה את כל מורי המדינה כבעלי הידע בתחום ומעצימה את ההון האנושי היקר הזה,אשר בידיו החינוך של דור העתיד,דור ילדנו (שכרגע יודעים יותר מאיתנו).
מלמדת את המורים:
-שימוש במיומנוית המחשב על כל גווניו.
-שינוי והתאמת תכני הלימוד לטכנולוגיה המואצת.
-לאפשר לשפר את דרכי עיבודו של המידע ואת אמצעי ההמחשה שלו.
-לאפשר לתלמידים רכישת ידע ומידע במסגרות בלתי פורמליות, באווירה לא מאיימת, בקלות ובאינטנסיביות מרובה.

ובעיקר בעיקר מטפחת את ההון האנושי של המורים מתוך אמונה מלאה כי הם אלו שיובילו את דור העתיד לבוגרים אחראיים,חושבים,מבחינים בין עיקר לטפל,בעלי אמת משלהם ועוד ועוד.
אם המנהיגות יודעת לאן פנייה-כך גם המונהגים שבעקבותייה.
בהצלחה לך אדוני שר החינוך
סיגל בן אברהם

דורית אמר/ה...

רוית רוזן ודורית כץ דרוקר

לו היינו שרות החינוך ליום אחד...

הטמעת תהליך התקשוב במערכת החינוך יתחיל מגני הילדים.
בתחום הטכני:
גנים ובתי ספר מתוקשבים עם כל הציוד הדרוש: עמדות מחשב בגנים, בכיתות ובמרחבי הלימוד וכמובן גם בחדרי המורים. אינטרנט, לוחות חכמים, מחשב נישא לכל מורה ותלמיד.
* בכל מוסד איש טכני לפתרון בעיות מיידי.
בתחום הפדגוגי:
השתלמויות למורים וגננות: השלמת ידע מתוקשב חסר, הקניית מיומנויות, ביטחון ומוטיבציה בעבודה, שילוב הפדגוגיה והטכנולוגיה, שינוי והתאמת תוכניות הלימודים ודרכי ההערכה במקביל, שילוב הלמידה מחוץ לתחומי בית הספר ושעות הלימוד.
*ליווי והדרכה צמודים לכל מוסד לימודי הנותנים מענה לקשיים, התלבטויות, רצונות ושאיפות.
סיוע ותמיכה בפיתוח יוזמות אישיות ומוסדיות, כולל יוזמות של תלמידים והורים.

שיתוף ומעורבות ההורים והקהילה דרך אתרי הגנים ובתי הספר ומאגרי מידע זמינים.

מוסטפא אמר/ה...

מחאמיד מוסטפא
שלום לך ד"ר גילה
הלוואי והייתי שר החינוך ואם אהיה יש לי הרבה מה לעשות :
למורה :
1-קודם כל הייתי מעלה את רמת הקבלה למכללות הכשרת מורים
2-מחייב אותם בהשתלמויות ומצועניות בכל שנה
3- מעלה להם השכר שיהיה שווה עם רמת וחשיבות המשימה הזאת
4- אוסר ממורים לעבוד כל עבודה נוספת
5- נותן פרסים וגמולי למורים מיוחדים ומשקיעים בבית ספרם ...וכולי

לבית ספר :
1- חופשיות לחוקק חוקים משלהם לפי האוכלוסיה עם העונשים המתאימים
2- מכריז למנהל ווער ניהולי ביחד עם המנהל ללא סגן
3- כל תלונה על תלמיד או מורה או מנהל תוגש רק למשרד חינוך לוועדה מיוחדת ללא התערבות משטרתית .
4- תקצוב מיוחד אך ורק לאקלים בית ספרי
5- חילוק הכיתות לפי רמת הלמידה לתלמידים .
6- מקטין כמות התלמידים בכיתה
7- המורים מלמדים אך ורק לפי המקצועניות שלהם .....

עפרה אידלסון אמר/ה...

לו הייתי שרת החינוך ליום אחד, הייתי מחליטה כי יש לבצע מהפכה בנושא התקשוב במערכת החינוך במדינת ישראל!!!
אך זוהי אמירה רחבה מדי ואני מאמינה כי שרים רבים זרקו אמירות כאלו ודומות לה לאוויר, השינוי חייב להיעשות, יש להשקיע מאמץ רב בחשיבה כיצד לעשות זאת.
הייתי אוספת את מיטב המוחות – חינוכיים, טכנולוגיים, פסיכולוגיים, דידקטיים וכד' לסיעור מוחין בנושא מהפכת התקשוב במערכת החינוך.
אוספת מהשטח פעילויות מתוקשבות הנעשות בבתי הספר וקיימות עליהם דיווחים טובים.
שינויים טכנולוגיים שונים קיימים בבתי ספר שונים בארץ, אך קיימים גם לא מעט בתי ספר שנשארו הרחק מרחוק.
ס-ד-ר חייב להיעשות בתחום, קביעת יעדים ומטרות, בניית תכנית עבודה ו –תחילת עבודה מתוקשבת.
ראשית – קובעת לכל בית ספר – מנהל תקשוב – רציני, בעל ידע נרחב בתחום
יוצרת צוות תקשוב בבית הספר (כגון: צוות ספרות ומתמטיקה) בונה צוות מקצועי גם בתחום זה.
מעבירה את כלל מורי בית הספר השלמויות ממוחשבות מגוונות.
מחייבת את בית הספר ללמד שיעורים מתוקשבים, תוך שימוש בסוגי טכנולוגיות שונות הכוללות שיעורים מתוקשבים, למידה מרחוק, פורומים, צ'אטים, ועוד.
מקצה משאבים ומאבזרת את בתי הספר בטכנולוגיה חדישה ומתקדמת בתחום.
מעודדת ומתגמלת בתי ספר הפועלים באופן מתוקשב באמצעים שונים (כגון מתן טכנולוגיה חדישה נוספת), וכן מתגמלת ומעודדת סטודנטים לתואר שני במגמת תקשוב למידה.
אלו חלק מרעיונותיי, היום לאחר סמסטר אחד במגמת תקשוב, אני מבינה כי שינוי בתקשוב חייב להיעשות במערכת החינוך ואני רוצה להיות שותפה לשינוי כזה.
עפרה אידלסון

אנונימי אמר/ה...

לו הייתי שרת החינוך... גם אם ליום אחד בלבד הייתי מטפלת בשילוב הטכנולוגיות והתקשוב בכמה מישורים:
במישור הטכני :
1. מחשב נייד לכל מורה.כך המורה יוכל להגיע עם חומרי הלמידה שתכנן לעצמו ולהקליד נתונים ישירות למחשבו. הדבר יחסוך זמן יקר שבו המורה משקיע בהקלדת הנתונים שכתב לעצמו במהלך השיעור בבית.
2. הקצאת משאבים לשיפור תשתיות המחשבים בבתי הספר. הייתי מסתפקת במקרן ומחשב בכל כיתה כשלב ראשון. מניסיוני, גם אם יש לוח חכם, לא תמיד השימוש בו מצדיק את ההשקעה.
במישור הפדגוגי:
1. רכז מחשבים בכל בית ספר שייזום עבודות מתוקשבות ופרוייקטים מתוקשבים. רכז המחשבים יתחיל את התהליך עם התלמידים והמחנכים ימשיכו אותו. הדבר ייתן למחנכים התחלה ודרך, ויידרבן אותם להמשיך בתהליך ולהתמיד בו.
2. שילוב השתלמויות מורים בנוגע לאפשרויות השילוב והטכנולוגיות האפשריות בתוך בית הספר ועל פי צרכי המורים ומאפייני התלמידים בו. ההשתלמויות תהיינה בכל פעם בכלי תוכן אחר.
3. פיתוח חומרי למידה מתוקשביחם בהתאם למקצועות הלימודי השונים והנושאים בהם., בדומה לפורום המורים הגדול. כאשר יהיה מאג מוכן, המורים יוכלו רק לבחור לעצמם את המשימה המתאימה להם ולתלמידהם ולא יצטרכו ליצור אותה בעצמם . ההשקעה המרובה הנדרשת בהפעלת הטכנולוגיות ובבבנית מצגות וחומרי למידה מתוקשבים מרתיעים מורים רבים מלהשתמש בטכנולוגיה. יותר קל ללמד עם טוש ולוח מאשר לבנות מצגת ולחפש תמונות....

הייב אוסאמה אמר/ה...

הייב אוסאמה + זאהי :
לו היית שר החינוך ליום אחד : אבל היו מתייחסים לתוכניות שלי הייתי מכריז על מצב חרום לאומי בחינוך , הייתי מעודדת שיטות הוראה חדשות מעודכנות ומגוונות ובטח עם שימוש מלא במולטימדיה שהיא חלק בלתי נפרד מחיינו לאחרונה , דבר שמושך ומעודד את התלמידים הייתי מעודד תהליכי למידה באמצעות מולטימדיה מקים בתי ספר דימוקרטיים ווירטאלים , לצייד בתי הספר במחשבים הכי מתקדמים , , הייתי מנצל את הטכנולוגיה של האינטרנט לדברים חיוביים ולימודיים , הייתי אןמר שזה פותר לי את הבעיה של צפיפות בכיתה הייתי מבקש מההורים לקחת אחריות ולהיות שיתופיים יותר , הייתי בוחר במורים הכי טובים מביא מורים מההייטק ללמד , הייתי מנסה לחנך את הילדים יותר ויותר לערכים , החינוך משקף את החברה ..
אך לצערי ניתן להגיד שאנו צריכים הרבה דברים לעשות ביחד והשינוי מתחיל מלמעלה אך עם תמיכת ההורים והמורים ..
אם תרצו אין זו אגדה

אנונימי אמר/ה...

חמאדה עאמר

לו הייתי שר חינוך ליום אחד הייתי
1) מצמצם את הפער בין מה שחושבים לבין מה שעושים.
2) הייתי משקיע בהכשרת הורים כדי לצמצם ככל שאפשר את הפער בין ההורים לבין הדור הצעיר וכדי להגיע כמה שיותר לקירוב מוחות והבנה בין הורים לילדיהם.
3)הייתי חותר לשוויון הזדמניות בין מגזרים עניי מחשוב וטכנולוגיה לבין מגזרים עשירי טכנולוגיה.
4)הייתי משקיע יותר בתשתיות בבתי הספר בכל המגזרים ומטפיח סביבה אוהבת תקשוב במקום הסביבה הקיימת היום שהיא סביבה פשוט מפחדת ממחשבים

אנונימי אמר/ה...

הילה, אילנית ודנית.

לו היינו שרות החינוך ליום אחד- היינו מקיימות השתלמויות בית ספריות ברמה הארצית על מנת ליצור שינוי בתפיסת המורה לגבי שילוב התקשוב בלמידה.
היינו ממנות מנהל תקשוב בכל בית ספר שתפקידו יהיה לתת מענה לצרכים העולים בעקבות שילוב התקשוב בהוראה.
היינו דואגות לצייד את בתי הספר במיכשור המתאים תוך העברת השתלמויות למורים בנוגע לשימוש בטכנולוגיות השונות.

הפצת תוכנית לימודים חדשה לכל דסיפלינה תוך שימת דגש בשימוש בטכנולוגיות מקדמות למידה .

אתי / אתי אמר/ה...

אתי / אתי (סיקורל וקדוש) תומכות במה שנאמר בבלוג. לדעתנו יש להתחיל במורים ובממסד. במקביל לשלב את התקשוב מגיל צעיר מאוד, כחלק בלתי נפרד מכל תוכנית לימודים. יש לחשוף את הילד והמורה בכל מגוון הטכנולוגיות החדשות ולתת אפשרות בחירה כדי שיענה על הצרכים.

טלי וליאת אמר/ה...

ליאת אסתרוגו וטלי ברגר

לו היינו שרות חינוך ליום אחד היינו....
משלבות את הפדגוגיה עקב בצד עקב עם הטכנולוגיה והתקשוב.
היינו דואגות שכל מורה יצא להדרכה בנושא התקשוב, לפחות 120 שעות.
לכל מורה יהיה נגישות לאינטרנט ולמחשב – מחשב אישי לכל מורה.
בכל בתי-הספר - בכל הכיתות ומרחבי הלימוד , יהיו כיתות חכמות הכוללות: לוח חכם, מקרן, אינטרנט, כרטיס קול ומסך. בנוסף יש לדאוג לבעל מקצוע טכנאי מחשבים שיהיה נגיש בכל תקלה שתופיע (בדומה לאב הבית).
דורשת ממנהלי בתי-הספר להקים צוות תקשוב מקצועי, ממוקצע ולהפוך את התקשוב ליעד ראשון במטרות הבית-ספריות.
בניית תוכניות לימוד מתוקשבות במקצועות הליבה ושינוי הערכת התלמיד, לפי קריטריונים של דמות הבוגר וסביבות למידה מתוקשבות.

לי מיכל וחנה אמר/ה...

לו היינו שרות חינוך ליום אחד
היינו פועלות במספר מישורים:
במישור התקציבי:
מקצות משאבים כלכליים למימוש שילוב הטכנולוגיה בבתי הספר.
מגדירות תפקידים חדשים בשכר. בכל בית ספר : טכנאי מחשבים, מנהל תקשוב.
במישור הטכני:
מספקות ציוד טכנולוגי המשרת למידה: עמדות מחשב למורה ולתלמידים, מקרן, לוח חכם וחיבור אטינטרנט.
במישור הפדגוגי:
- פועלות לזיהוי הצרכים של הלומד העתידי כדי להוביל אותו לקראת המחר ...
- מאתרות מורים מובילים, בכל בי"ס, שינהיגו את הטמעת התקשוב בביה"ס.
- דואגות להשתלמויות בנושא שימוש מושכל ללמידה באמצעות המחשב, לכל המורים.
- דואגות להשתלמויות לכל המורים במתן שיעורים מתוקשבים ובנייתם.
- מעודדות שיתופיות בין צוותי בתי ספר באמצעות דיאלוגים מתוקשבים.
- מעודדות שיתופיות בניהול דיונים בנושאים הנלמדים בכיתה בין התלמידים בתוך בתי
הספר ובין בתי ספר.
- מעודדות חברות הייטק ויזמות מחוץ למערכת החינוך שיכנסו לתוך בתי הספר להרמת
פרויקטים חינוכיים מתוקשבים.

לסיכום כל זה לא מספיק ליום עבודה אחד של שר חינוך אלא זהו תהליך שלוקח זמן, כל הטמעה לוקחת זמן.

טליה גונן-שנקר וליסנדרה בר אמר/ה...

לו הייתי שר החינוך...

בראש ובראשונה יש צורך להכשיר את ציבור המורים ולתת להם כלים טכנולוגיים בסיסיים. יש להטמיע את הצורך בשימוש בטכנולוגיות השונות בתוך בתי הספר, מתוך הכרה בחשיבות הכלי ושילובו במערכת החינוך המהווה חלק בלתי נפרד מהעולם הגלובאלי. על צוותי המורים להבין ולהפנים כי הטכנולוגיות השונות לא ישארו מאחור, ועליהם להיות שותפים להתקדמות הטכנולוגית הבינלאומית. יש לעודד ולתגמל באופן הולם מורים המשתלמים בתחום זה ומשלבים את השימוש בטכנולוגיות השונות בתוך מערכי הלימוד. יש לדאוג לתשתיות הולמות בבתי הספר על מנת שיוכלו לשלב את הטכנולוגיות במערכים, כמו כן, יש לתת את התמיכה הראויה לבתי הספר בתחום זה.
עלינו, כמורים, להוביל ולאחרונה יש תחושה כי אנו "מובלים" אחרי התלמידים בתחום זה.
הלוואי ואכן נוכל לתרום ולהתרם.

טליה גונן-שנקר
וליסנדרה בר

מיכל אמר/ה...

מיכל שפיז
לו הייתי שרת חינוך ליום אחד הייתי בראש וראשונה מחייבת כל מורה להיות מתוקשב כדי להתקבל למערכת ועם המורים שנמצאים במערכת היית עושה זאת בשלבים, אבל בסופו של דבר השיעורים צריכים להיות משולבים עם הטכנולוגיה. הייתי לוקחת צוות שיבנה יחידות הוראה מתוקשבות ובשלב יותר מאוחר המורים יהיו צריכים לבנות את שיעוריהם תוך התייחסות לשיטות הוראה מורכבות משולבות מחשב. הייתי משדרגת את בתי הספר מבחינת הציוד והכלים הטכנולוגיים לפי צורכיהם.מאפשרת לכל תלמיד מחשב נייד. לדעתי, כל מורה צריך לעבור חלק מן ההשתלמויות שעברנו כדי לשנות את הגישה של הלמידה וההוראה בעידן של היום ולהבין שאנו צריכים לצמצם פערים במערכת החינוך מבחינה טכנולוגית ופדגוגית.

אילנה,סיגלית ואורנית אמר/ה...

לו היינו שרות חינוך ליום אחד הינו דואגות ל:

1. מגדירות- מהי מטרת החינוך? ומגבשות תוכנית מפורטת שתכלול ניהול תקציב, לוחות זמנים ומנגנון ליישום התוכנית.

2. פיתוח מקצועי של כל המורים, מנהלים, ומפקחים ושיפור איכות ההוראה בתחום "התקשוב" – ע"י קורסים אשר ישלבו טכנולוגיות מתקדמות בתהליכי ההכשרה ויעניקו למורים ידע וכלים להוראה חדשנית המתאימה לעידן המידע, שילוב של תוכן דיגיטלי ופדגוגיה.

4. הצמחת מנהיגות תקשוב בית ספרית – שתדאג להובלת התהליך וליישום הטמעת התוכנית בבית הספר

3. הקמת תשתיות טכנולוגיות בבתי הספר, מחשבים, רשת תקשורת - אינטרנט, כתות חכמות, תכנים דיגיטאליים ,סביבות למידה מקוונות וכלים המאפשרים נגישות לתכנים דיגיטליים עדכניים ומותאמים לצרכים של התלמידים השונים שיהפכו את חוויית הלמידה למשמעותית ואינטראקטיבית .
וכמובן לא לשכוח את אוכלוסיית החינוך המיוחד, שכדי שתוכל להטמיע את תוכנית התקשוב זקוקה לכוח אדם, וזה אומר הגברת צוות כוח אדם וציוד מותאם בכל כתה, שימוש באביזרים נלווים, מתגים, וכו'.

אנונימי אמר/ה...

רונית, ענבל, מיכל ולילך
אילו היינו שרות החינוך בהתחשב בהיותנו בעידן טכנולוגי היינו פועלות במספר מישורים:
א. איבזור כל מערכת החינוך במחשבים שיעבדו ברשת, לוחות חכמים,(לא רק בחדרי מחשבים) מחשב לכל מורה, בניית מאגר ספריי לימוד סרוקים, תחילה במקצועות הליבה ולאחר מכן במקצועות נוספים.
ב. מתן הדרכה, השתלמויות לכלל העובדים במערכת החינוך על-מנת לצמצם פערים הקיימים כיום בין התלמידים לבין הצוות המקצועי בתחום המחשב.
ג. שילוב צוותי הדרכה ותמיכה טכנית על-ידי בעלי מקצוע בכל בתי הספר, (כפי שנעשה בארגונים אחרים במשק).
ד. שימוש במחשב ככלי המסייע בלמידה וכחלק בלתי נפרד מהלמידה.
* המורים יוערכו על-ידי רכזי מחשוב, על עבודתם, ישתפו את חבריהם לצוות בתכנים אותם מלמדים.

עבדאללה ופאוזייה אמר/ה...

לו הייתי שר החינוך ליום אחד הייתי ממנה ועדה/ות לבניית תוכנית אב למעבר לתיקשוב בית ספרי. התוכנית תכלול מתארים עיקריים:
- מתאר רקע פיסי: יבדוק ויפרט את הצרכים והדרישות הפיזיים (ציוד) הנדרשים למתאר היישומי של התוכנית,
- מתאר פדגוגי מקצועי להכשרת צוותים מאמנים, מפקחים ותפעוליים - מורים - עפ"י תוכניות הכשרה מתאימות שיעוגנו בקורסים מיוחדים באוניברסטאות ובמכללות להכשרת עו"ה;
- מתאר תוכניות לימוד יישומיות תקשוביות למקצועות הלימוד השונים תוך התחשבות בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים,
- מתאר לנוהלי מעקב והיזון חוזר לייעול תמידי שוטף,
תינתן הנחיה על חובת מעבר בתי הספר לתיקשוב תוך 5 שנים ובהתאם בתי הספר יונחו להכשיר צוות המורים והתלמידים ללמידה מתוקשבת.
תוכניות הלימוד להכשרת עו"ה יכללו קורסי חובה בנושא התיקשוב.
לבסוף לתגמל את בתי הספר והמורים על המעבר וקרוץ לנציגי המורים (הארגון וההסתדרות) לאיים על סכסוכי עבודה ע"מ לסייע למשרד בגיוס התקציב ממשרד האוצר.
ולאחר יום רצחני להתפלל שזה יעבוד ולהודות שאינני שר החינוך.

tarik אמר/ה...

טארק מוראד

לו הייתי שר חינוך הייתי נותן תשומת לב לנושא השונות וסגירת פערים בחברה הישראלית,מיישם תוכנית תקשוב מתוכננת בידי אנשי מקצוע ומתן מחשב לכל ילד עם השתתפות חינם לשנה באינטרנט.

נורה אמר/ה...

לו הייתי שרת החינוך ליום אחד -נותנת תמיכה מלאה לנושא בכל התחומים ובאופן יעיל ושוויוני לכל האוכלוסיות בארץ