קוראים

15.8.2010

לו היית שר/ת החינוך?


לקראת סיום הקורס בסמסטר קיץ 2010 התבקשו הסטודנטים לתואר שני במגמת ניהול במרכז ללימודים אקדמיים  לענות על השאלה הבאה:
לו היית שר/ת החינוך ליום אחד מה היית מחליט/מבצע לשילוב התקשוב במערכת החינוך בישראל?
הסטודנטים התבקשו להציג את תכניתם כתגובה לפוסט זה

4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

לו הייתי שרת חינוך
הייתי כותבת חזון שיוביל לשינוי מהמסד לטפחות.

את מירב המשאבים הייתי משקיעה תחילה ב-3 סקטורים במערכת החינוך :
1. מוסדות להכשרת מורים.
2. החינוך היסודי.
3. המוסדות להשכלה גבוהה.

הכשרת מורים:
הייתי מובילה מהלך שבסופו המוסדות להכשרת מורים יעלו את רף הקבלה ללימודי הוראה. את הבוגרים המצטיינים יש לפתות באמצעות תמריצים לעבור ולעבוד בפריפריה ( כפי שהיה נהוג בשנות ה-60), בנוסף את האחרים הייתי מנתבת לבתי הספר היסודיים כאשר הרעיון שעומד מאחורי מהלך זה.
א. לסגור פערים בין הפריפריה והמרכז, כל תלמידי זכאים להזדמנות שווה.
ב. בניית תשתית איתנה לחינוך היסודי שכן כל החינוך בהמשך "ישב" על היסודות שהונחו בשנים הראשונות וזאת בכדי שאפשר יהיה לבנות בניין גבוה גדול ואיתן שיסודותיו חזקים.

החינוך היסודי:
הקצאת שעות נוספות להוראת מקצועות הליבה.
בניית תכניות לימודים והעשרה כאשר הדגש הוא על הקניית ערכים לאומיים, ערכי חברות התנדבות, רגישות והתחשבות בזולת. ( לעתים צריך להתחיל בשינוי הנ"ל אצל המורים עצמם ומכאן הדרישה להעלות את רף הקבלה). החזרת סממני המשמעת כגון קימה בפני מורה ופניה אליו שלא בשמו הפרטי, אלו דברים שנראים שוליים אך בהמשך עושים את האפקט.

מוסדות השכלה גבוהה:
לאפשר לסטודנטים ללמוד על חשבון המדינה תוך התחייבות החזרת שכר הלימוד כולו או חלקו עם השתלבות בשוק העבודה.
לדעתי, בניית מהלך זה בצורה נבונה עם חזון והובלה נכונה ייצור שינוי מהותי מהיסוד בשלושת הסקטורים הנ"ל ואז ניתן יהיה להתפנות לטיפול בסקטורים אחרים. כמובן שכל זאת תוך הפעלה שוטפת של המערכת.

Unknown אמר/ה...

אם הייתי שר החינוך ליום אחד הייתי מחליט באופן עקבי לאורך כל השנה את הבא :
1) הייתי מקצה את התקציבים והמשאבים הרבים לשילוב הוראה מתוקשבת בכיתות בכל בתי הספר במדינה על מנת להוביל את המדינה למקומות הגבוהות ביותר במדינות המתועשות כי זה מקדם את מערכת החינוך , וחינוך מתקדם מוביל לחברה שמצבה הכלכלי יותר טוב דבר שנותן חוסן חברתי .
2) על מנת שמורים ישלבו הוראה מתוקשבת צריך שיהיה אצלם התלהבות מהעניין , לכן צריך לתת לכל מורה במדינה מחשב נייד הכי משוכלל שיש שיכלול בתוכו מאגר רחב של תוכנות ושיהיה תמיכה טכנית ותמיכה פדגוגית בכל הקשור לשילוב המחשב בהוראה.
3) לשפר כמה שיותר את התנאים הפיזיים בחדרי המחשב בכל בתי הספר במדינה , ושיהיה חדר מחשב בכל בית ספר
4) לחייב את המנהלים בצורה עקבית ומבוקרת לשלוח את המורים להשתלמויות בעידן המחשבים ולא להשאיר אותם חוששים ומרוחקים , כי המפתח הוא בשינוי מהותי בתרבות הבית ספרית.
5) שהלימוד לתואר שני לסטודנטים מצטיינים במגמת תקשוב יהיה חינם .
6) ואחרון , אחרון חביב לתת למרצים הכי מצליחים שיש להם הרבה מאוד פוטנציאל ורצון עז והמון התלהבות לשילוב התקשוב בחינוך דוגמת דר' גילה קורץ מהמרכז ללימודים אקדמיים לתת הרצאות ואבני דרך למנהלים ורכזי התקשוב בבתי הספר כדי שהדבר יבוא לידי ביטוי על הצד הטוב ביותר כי האדם הנכון יהיה במקום הנכון .

סמדר אמר/ה...

לו ההייתי שר חינוך ליום אחד. ההייתי מכריזה על יום התנסויות בתקשוב (יום חברתי ותרבותי) אחת לרבעון, ההייתי מחלקת את שעות הלימוד באותו היום ליחידות בנות 15 דקות בין כל יחידה הפסקת התארגנות של 5 דקות
בכל יחידת למידה של 15 דקות התלמידים יתנסו בנושא אחר, יקבלו טעימות ממגוון נושאים. סיפורים מעניינים, מדע, טבע, טכנולוגיה, ספורט, אקטואליה וכ'..
כל נושא יועבר ע"י תלמיד אחר, בכל דרך שימצא לנכון ובתנאי שינהל את הלמידה בתרבות וינסה לעניין ולהגיע לכולם. הלמידה תתבצע בחדר מחשבים (המחשבים מחוברים לרשת יש אינטרנט וניתן לשלוט על כל מחשב בנפרד ואו ביחד) .
היות ויום זה יערך 4 פעמים בשנה התלמידים יתכוננו והתנסו בלמידה בתקשוב, והמורים יוכלו לבדוק את מידת ההתעניינות ההשתתפות והדרך בה התלמיד שהעביר את יחידת הלמידה ניסה להגיע לחבריו ולנסות ללמדם בגישה דומה.

לימודי חינוך מיוחד אמר/ה...

כשר החניוך ההיתי מחייב את כלל המורים במדינת ישראל לעבור קורס ברמה אקדמאית בנושא אורינות טכנולוגית, השלב השני בתוכנית שלי הוא להכניס מחשבים לכיתות ולגרום לכל חומר הלימוד להיות מועבר באופן טכנולוגי. באופן זה הטכנולגיה כבר תזלוג לתלמידים